Filozofie úspěchu
Podnikání, motivace, psychologie. Trénink soustředěnosti, sebedisciplíny, inteligence, paměti …

Příležitosti k podnikání

Dovolím si hned v úvodu prohlásit, že příležitostí k podnikání je mnohonásobně víc, než lidí, kteří by měli odvahu a vůli se těchto příležitostí chopit. Denně se mi toto prohlášení potvrzuje, když se snažím uspokojit naše potřeby – firemní i potřeby rodiny. Nemyslím, že bychom měli vysoké nároky, nicméně většina věcí, které sháníme, jednoduše na trhu není k mání nebo se musí obtížně hledat v zahraničí. Zákazníci, kteří hledají výrobky vkusné a kvalitní, si rádi za kvalitu připlatí. Příležitostí nabízet kvalitní výrobky je velmi mnoho. (Nicméně musím s politováním dodat, že zákazníků ochotných platit odpovídající cenu za kvalitu až tak mnoho není. Trhy jsou zdeformované na jedné straně rozbujelým socialismem, na straně druhé extrémně levnou pracovní silou v Asii.)

Uvedu několik příkladů. Potřebovali jsme novou sedací soupravu do obýváku. Měli jsme jasnou představu: měla by být především funkční a vkusná. Pod slovem „funkční“ si představte možnost pohodlně si sednout a nepociťovat výraznější nepohodlí. Sedačku chcete občas i používat a cítit se při tom dobře. Slovem „vkusná“ mám na mysli esteticky přijatelná.
Jezdili jsme po všech čertech a zkoušeli: IKEA, Sconto, XXXLutz und Möbelix, Jena, Asko a další.  Stojím nad tím však v němém úžasu a přemýšlím, kdo sakra formuje trh s nábytkem?! Co je to za lidi? Je možné, že výrobky vznikají bez zpětné vazby na zákazníky? Je možné, že návrháři jen ideologicky vymýšlejí co je napadne, aniž by se ptali, zda se na tom vůbec dá sedět? Obchody jsou plné podivného nevkusného zboží. Kdo to kupuje? Proč nefunguje zpětná vazba? Je to tím, že český zákazník se spokojí s čímkoliv a nehledá proto ani způsob, jak dát vědět, co potřebuje? A co vlastně český zákazník potřebuje? Slevu? Soucit?

Další příklad, který uvedu, jsou potraviny. Porovnáte-li potraviny nabízené v obchodních řetězcích s potravinami od drobných pěstitelů, rozdíl je ohromný a zřejmý na první kousnutí. Už i po čichu rozeznáte skutečné jablko, švestku nebo rajče od náhražek z velkovýroby. Najít drobné pěstitele není jednoduché. Doslechl jsem se však, že někteří o sobě umí dát vědět (např. přes sociální sítě) a na objednávku vozí do měst své produkty přímo spotřebitelům. Člověk, který pozná rozdíl mezi dobrým a špatným produktem, si rád za takovou službu připlatí. A pěstitel, který se naučí dát o sobě vědět a umí dobře svojí práci, nebude sedět doma na zadku a vzdychat, jak je těžké konkurovat zahraničním dodavatelům.

Podnikám a snažím se řešit řadu problémů. Nemohu u nás například najít dodavatele drobných doplňků, které potřebujeme k zajištění vyšší konkurenceschopnosti. Zkusil jsem poptávkové systémy, obvolávání různých výrobců, ale nejsou k nalezení. Proč? Protože se nedokáží udržet na trhu? Tam, kde rozhoduje cena, to napřílad Indové a Číňané dokáží docela snadno. Mám se cítit provinile, když musím řadu věcí dovážet ze zemí třetího světa? Když to, co potřebujeme, u nás nelze sehnat anebo je cena za stejný výrobek třeba desetkrát větší, je logické, že oslovím zahraniční dodavatele. Alarmující je, že se jedná většinou o výrobky, které je možné vyrábět i na koleni doma a jen s minimálními investicemi.
Nebo hledám už dlouhé roky schopné grafiky a výtvarníky. Občas se najde i někdo, kdo něco vytvoří a z prodeje se alespoň zaplatí náklady. A tak bych mohl pokračovat ještě na několik stránek.

 

Kdybyste zahlédli díru na trhu, chopili byste se příležitosti? Nejspíš už jen samotná představa prodírat se šílenými zákony a nařízeními odradí většinu potenciálních podnikavců. Náš stát hází podnikatelům klacky pod nohy a dementními nařízeními znesnadňuje nebo úplně znemožňuje práci. Ideální podmínky pro podnikání jsou ve Velké Británii. Proč se čeští zákonodárci alespoň trochu neinspirují tam?

Příležitosti jsou všude kam se podíváte. Jsou zde miliony lidí a všichni něco potřebují. Denně!
Pro objevení přiležitosti  stačí začít aktivně hledat řešení, jak poptávku uspokojit a jak dát o sobě vědět.

Podnikání je služba veřejnosti. Jde o to nabízet to nejlepší, co můžete a dokážete. Lidé věří, že štěstí přijde díky penězům z podnikání  tam někde v budoucnosti. Pokud tomu také věříte, budete velmi zklamáni. Opravdové štěstí můžete nacházet jenom v přítomnosti. Minulost i budoucnost jsou iluze.

Share Button






Máte k danému tématu nějakou zajímavou související či upřesňující informaci? Napište ji prosím do komentáře a uveďte případně i zdroj. Děkuji.

Napsat komentář