Pinterest – marketing zdarma pro bohaté nezaměstnané

Baví mě zkoumat internet a hledat další zdroje příjmů. Dnes bych rád prozradil něco o Pinterestu. Aby bylo možné cokoliv prodat, musí produkt nebo službu nejprve zpozorovat potenciální zákazník. Potřebujete-li propagovat vaše kreativní výrobky nebo služby a hledáte způsoby, jak získat zákazníky, jistě jste narazili na doporučení, že je k tomu více než vhodný Pinterest (nebo též Pinďa či Pintěresť). Problém je v tom, že Pinďu doporučují buď prodejci marketingových služeb, kteří vydělávají na představě levného získávání zákazníků, anebo tzv. faraoni, kterým se podařilo obsadit špičku vyhledávací pyramidy. Rád se zde podělím o reálné zkušenosti.

Může Pinterest přivést hordy návštěvníků, nebo dokonce návštěvníky konvertovat v zákazníky? Pro určité typy výrobků a služeb to pravděpodobně možné je, protože jinak by do toho tolik lidí neinvestovalo svůj čas. Od roku 2020 testuji americký trh s digitálními produkty, které se nemusí posílat poštou, ale zákazník si je po transakci rovnou stáhne. Navrhuji různé návody, které je těžké připravit (a časově náročné, takže se do toho konkurence nehrne), ale zároveň snadné podle nich výrobky vlastními silami zhotovit. Nejprve jsem udělal průzkum klíčových slov a podle toho teprve začal navrhovat. Jenže jak možná víte, 90% úspěchu tvoří marketing. Máte-li sebelepší produkt, ale špatný marketing, nic neprodáte. Nezbývá než 90% času věnovat propagaci.

Pinďa je doporučován zejména proto, že nic nestojí. Ono totiž spouštět reklamu na Pinterestu je vždy vysoce ztrátové, ať už si s nastavením vyhrajete jakkoliv – nemůžete na tom vydělat, takže chtě nechtě musíte tvořit obsah bez placení, protože nic jiného vám ani nezbývá. Pro příklad: vyberete vaše nejšpičkovější produkty, které se hodně prodávají, nastavíte přesné cílení pomocí klíčových slov ve hranatých závorkách, úplně nejnižší částku za proklik, což je kolem 1 Kč, a když nakonec zjistíte, kolik uživatelů se prokliká až na samotný produkt, vyjde vám, že cena za proklik je ve skutečnosti mnohonásobně vyšší … cca 25 Kč a více. Přitom nikdo nikdy neobjedná, protože na Pinterestu se nenakupuje, ale pouze prohlíží obrázky!
Když už budete reklamu spouštět, tak v žádném případě nezapínejte „Povolit rozšířené cílení“. To je pak úplně jedno, že máte vyladěná přesná klíčová slova a demografické údaje. Pinďa reklamu zobrazí skoro každému. Na druhou stranu když to nezapnete, tak se inzerát zobrazí jen párkrát a Pinďa nahlásí u reklamy doporučení, že by se měla vypnout, protože má nízké počty zobrazení. Každopádně lépe zobrazit přesně uživatelkám, které by mohly (teoreticky) produkt koupit, než každému. Osobně reklamu nedoporučuji spouštět! Nevyplatí se to.

Kolik obsahu a jak často musíte pinovat, aby tato činnost začala přivádět návštěvníky? V průměru Pinďa šamani doporučují 35 pinů denně a určitě ne najednou, ale postupně po celý den, anebo ještě lépe v časech, kdy je největší pravděpodobnost prokliku. (To mám ze stovek a stovek tutoriálů, které jsem si nastudoval na různých webech, na Youtube a na Skillshare. O Pinterestu vím naprosto všechno! 😉 )

Přirozeně, že nebudete celý den pinovat! To byste se tomu totiž museli věnovat na plný úvazek a nemohli byste tvořit žádné nové produkty. Místo toho si založíte účet na tailwindapp.com, což je online aplikace, která se postará o publikování pinů na vaše nástěnky (boards) v ideálním čase, tzn. podle toho, jak načasování pinů nastavíte, znáte-li dobře potenciální zákazníky. (Já například díky Google Analytics vím, že moji zákazníci brouzdají po internetu nejčastěji kolem jedenácté dopoledne a kolem sedmé večer.)
Free tarif s dvaceti piny měsíčně je ale naprosto k ničemu (celý slavný Tailwind také, ale to teď nebudu rozebírat). Potřebujete minimálně 1000 pinů měsíčně. Ale nespěchejte! Když počkáte nějakou dobu s objednáním tarifu, nabídnou vám 50% slevu.
Kromě pinování na nástěnky je zapotřebí pinovat také do komunit. Právě komunity jsou na Tailwind nejzajímavější, protože se může stát, že si váš pin připíchne na svojí nástěnku některý z úspěšných Pintěresťáků. (Ostatní piny nikdo nikdy neproklikne, i když budou sebelepší. Na české komunity zapomeňte. V podstatě tam nejsou žádné.)

Takže, měsíčně potřebujete najít a uložit do Tailwind odkazy (piny) na minimálně 1050 neskutečně atraktivních tématických obrázků (na neatraktivní nikdo ani jednou neklikne, čili je naprosto zbytečné je pinovat). Obrázky musí být na výšku, ideálně s poměrem stran 2:3, super vytuněné, s textovými lákadly. Z toho většina by měly být vaše vlastní vizuálně dokonalé piny, ale nemusí být všechny unikátní, mohou se občas opakovat. Nástěnek byste měli mít minimálně 15 (lépe více) a každá tématicky alespoň trochu související s vašimi produkty, službami, nebo alespoň s jinými z vašich nástěnek. Dám příklad. Zabýváte se třeba americkou architekturou, navrhováním interiérů a nábytku do domů, takže máte nástěnky „American Home Design“, „Outdoor Furniture“, „American House Plans“, …

Jenže je tu menší problém. Najít atraktivní unikátní obrázky v počtu minimálně 1050 mesíčně?? Nemožné. Kvůli mobilům poměr stran 2:3, což je v řadě případů komplikace. Uživatelé jsou v naprosté většině ženy – s mobilem v ruce. A dále, vytvořit měsíčně 550 vlastních pinů, je kupříkladu v mém případě naprostá fantasmagorie. Neovládáte-li dokonale Photoshop a Illustrator, můžete k tvorbě designu pinů používat Tailwind Create. Tím nějaké piny snadno naženete. Odkazovat z nich můžete i na vaše nástěnky. Nezbytné je umístit na ně „Call to action“, například „Follow“. Ale zapomeňte na češtinu – Tailwind Create nemá písma s českou diakritikou.

Testoval jsem i další oblasti, aby vůbec bylo možné něco pinovat, jako například vektorovou grafiku v svg formátu pro Cricut, což je velký hit nejen v USA. Několik nejlepších prodejců svg na Etsy má desítky tisíc prodejů za rok. Při ceně kolem dvou dolarů za stažení sice nic převratného, ale mohl by to být zajímavý pasivní příjem? Bohužel nemohl, ani omylem. Abyste se dostali v prodeji na zajímavý objem, nestačí být nejlepší grafici pod sluncem, musíte být také nejlepší markeťáci, což znamená celý den a celou noc věnovat marketingu na všech frontách. Nejen Pinterest, ale také Instagram, Facebook, Youtube, TikTok, dělat poutavá videa, protože na videa prý klikne víc dušiček (kliklo by, kdyby je Pinďa zobrazoval).

A jen tak na okraj. Vůbec nezkoušejte něco propagovat na Pinterestu s českými klíčovými slovy. Totální ztráta času. U nás tuto platformu totiž používá jenom naprosté minimum uživatelek a když, tak zadávají anglická klíčová slova. Pinďu používají pro nalezení inspirace jak si něco vyrobit nebo obšvihnout. Přemýšlel jsem, proč moje česká konkurence na tom báječném Pintěrestu v podstatě není. Došlo mi to až po letech testování – zkoušel jsem propagovat přes Pinterest různé produkty jako vizitky, vstupenky, narozeninové pozvánky … stovky vizuálních produktů tohoto typu. Co do počtu zobrazení v proudu mezi ostatními obrázky byly vždy mé obrázky zobrazené maximálně desetkrát. A žádné prokliky. Nula. Minimum uživatelů, naprostý nezájem a přitom přes Google se prodávají téměř všechny produkty, které jsem na Pinterestu zkoušel udat. Při použití anglických klíčových slov byly počty zobrazení občas i v tisících, ale konverze také žádné. Cena za dopravu přes Atlantik se nedá srazit a jít cestou dropshippingu nešlo; bylo to (překvapivě) moc práce za minimum peněz.

Jak vlastně funguje vyhledávací engine Pinterestu?

Pinterest není sociální síť, jak bývá mnohdy mylně deklarováno, ale obrázkový vyhledávač, kde o významnosti obrázků rozhoduje chování uživatelů. Jak funguje vyhledávání? Jak se dostane váš pin uživatelům na oči?

Jakmile publikujete pin, zobrazí se několika málo lidem na Pinterestu, když něco podobného hledají. Většinou jednomu až deseti uživatelům, ale přirozeně mezi stovkami dalších podobných pinů někde hluboko na konci obrázkové fronty. Šanci dostanete jen tehdy, máte-li perfektně udělané SEO, tzn. často vyhledávaná tématicky cílená klíčová slova v titulku, v popisu, v názvu obrázku a v alt tagu. Dojde-li k repinování během následujících šesti hodin a ten, kdo repinoval, umístí pin do své hojně navštěvované nástěnky se stovkami followerů, máte napůl vyhráno. Může potom totiž dojít k dalšímu a dalšímu repinování a tedy se začnou zvolna objevovat návštěvníci a váš pin má šanci přežít.

Co se ale stane, když si pinu nikdo během šesti hodin nevšimne? Potom je efektivně mrtvý a nikomu jej už vyhledávací stroj Pintěrestu nepředhodí! Dokonce mnohdy ani při zadání přesných klíčových slov obrázku! To je tvrdá realita Pinterestu. Proto musíte publikovat desítky pinů denně v maximální kvalitě (atraktivní, poutavé, neodolatelné!) a něco se začne dít –po mnoha týdnech a měsících–, jednoduše kvůli pravděpodobnosti, neboli náhodě. Četným pinováním se snažíte ztrefit do okamžiku, kdy bude některý z úspěšnějších Pinteresťáků online a uvidí některý z vašich božsky vytuněných pinů a milosrdně jej repinuje. To je klíčový okamžik, takže to ještě jednou zopakuji, protože je mi jasné, že 99% čtenářům to podstatné nedojde hned: Masivním pinováním se snažíte ztrefit do okamžiku, kdy bude některý z úspěšnějších Pinteresťáků online a repinuje některý z vašich obrázků na jeho/její nástěnku. Můžete samozřejmě namítnout, že ve srovnání s Instagramem, je šest hodin docela dost, protože příspěvky na Instagramu mají životnost v nejlepším případě hodinu. (Když si tam do hodiny nikdo příspěvku nevšimne, potom je mrtvý mnohem dříve, než na Pinterestu.)
Pokud tedy měl váš pin to nesmírné štěstí a stal se součástí významnější nástěnky, občas se někdo proklikne na nástěnku onoho úspěšného Pinteresťáka a občas tam uvidí i váš pin. A takto přesně funguje Pintěresť. Je to giga ledovec, kdy nad hladinou ční třeba jen jedno procento veškerého obsahu, zbytek je efektivně mrtvý. A toto jedno procento nad hladinou můžete přirovnat k pyramidě. Musíte se dostat v této pyramidě do přízně „faraonům“, kteří mají obšancované nejlepší pozice úplně na vrcholu, kde se obrázky uživatelům zobrazují. V době mobilové je nutné být úplně špičce, protože uživatelka mobilní vidí jen pár pinů, narozdíl od cca 25 pinů uživatelky desktopové, které bohužel vymřely.

Je opravdu Pinďa o tolik lepší, že narozdíl od Instagramu může přinášet i zákazníky?

Nebudu vás napínat. Z ekonomického pohledu je pinování na Pinterestu naprostá pitomost. Jestliže totiž váš čas stojí třeba 600 Kč na hodinu a potřebujete (i v případě, kdy používáte Tailwind) minimálně 60 hodin měsíčně hledat, tvořit, pinovat a repinovat vysoce atraktivní obrázky, potom jsou náklady na vaší práci v desítkách tisíc Kč měsíčně (náklady obětované příležitosti). Díky pinování se vám po měsíci prodá jeden plánek za 600 Kč, nebo dva obrázky za 50 Kč. Ztráta jako prase. Dostat se do zisku můžete jenom tak, že budete prodávat vysoce žádané výrobky s přidanou hodnotou, odlišné od toho, co je na Pinterestu běžně k vidění, aby se zvýšila pravděpodobnost virálního šíření a ještě byste neměli mít příliš mnoho konkurentů. Stojí-li vás čas strávený pinováním 36 tisíc Kč měsíčně, potom musíte prodat minimálně za 36 tisíc Kč plus DPH a náklady. Přirozeně, že dnes 600 Kč na hodinu je spíše spodní hranice. Stačí se podívat na server navolnenoze.cz, kde jsou běžnější sazby od 800 Kč na hodinu.

Pro koho je tedy výhodné dělat marketing přes Pinterest? Je to výhodné jenom pro nezaměstnané, kteří mají spoustu volného času a nemusí se starat o zajištění příjmů, tzn. mají vlastní bydlení a stabilní zdroje, například akcie, bitcoiny, příjmy z pronájmu nemovitostí, z firem, apod. Pinování je ve skutečnosti jenom koníček pro volný čas, který je ziskový jen v ojedinělých případech a ne na dlouho. Je to názor zhrzeného neschopného designera, o jehož návrhy a plánky nikdo nestojí? Mé plánky i grafika se prodávají na Etsy již rok, bez reklamy, s konverzním poměrem 1,5%. Nejsou úplně podprůměrné. Prodávám totiž výhradně v USA a v Kanadě, kde je extrémní konkurence, takže je 170 prodejů za rok víc než dobrý výsledek, i když se mi ani po roce nevrátila investice času do navrhování těch produktů. (Když mi nebude nikdo konkurovat, potom se investice za pár let vrátí.) Reference mám na Etsy pozitivní. Díky Pinterestu se mi však se ziskem ještě nic neprodalo, došlo pouze k významnému navýšení nákladů kvůli ztrátám času zbytečným pinováním. Neprodalo se vůbec nic ani díky placené reklamě, a také ani díky placené reklamě na Etsy!! (opět pouze další zbytečné náklady navíc) Mám jen obyčejnou smůlu? … Obávám se, že nikoliv. Statisticky to nemůže fungovat. Žádná smůla! Tvrdá realita.

https://www.etsy.com/shop/ArchiTECHDesigns    … konverzní poměr 1,5%, v průměru 30 návštěvníků denně
https://www.etsy.com/shop/YellowCastleDesign   … konverzní poměr 8%, v průměru 15 návštěvníků denně

Denně získám v průměru 4 návštěvníky přes Pinterest. Stačí necelý měsíc a měl bych mít díky Pinterestu jeden prodej, průměrně za 6 dolarů, tzn. nějakých 120 Kč před zdaněním. Jenže nemám! Uživatelky, které přijdou z Pinterestu, nikdy nic nekupují! Pinterest coby marketingový nástroj není vhodný ani pro nezaměstnané, protože ztratit kvůli tomuto vyhledávači kolem 60 hodin měsíčně času opravdu není dobré ani pro zábavu, natož předstírat, že jde o budování pasivního příjmu.

 

statistiky etsy pinterest

V přehledu níže jsou nejlepší z nejlepších prodejců na Etsy s digitálními produkty – plánky nábytku. Ti, kteří mají nulové prodeje, a jsou jich tisíce a tisíce, se nachází od dvacáté páté pozice. Můj eshop se pohybuje kolem třinácté pozice. Mohl bych být první? Samozřejmě, že mohl!!! Stačilo by věnovat se kreslení plánků 14 hodin denně a ve zbývajícím čase (tzn. 8 hodin denně) dělat propagaci. Dostal bych se jistě minimálně na desetinásobek nynějších příjmů z Etsy, tzn. alespoň na 30 tisíc Kč měsíčně před zdaněním. Je to vtip? Ne, to je tvrdá realita. Chcete-li pasivní příjmy, zapomeňte na Etsy a podobné nesmysly. Tuto slepou uličku jsem dostatečně prověřil za vás. Pinterest, Etsy, Instagram? … přesycené kanály, kde získat návštěvníky, je extrémně obtížné. Vyhledávací algoritmy všech velkých hráčů vždy upřednostňují velké hráče před malými. Hrají na jistotu. Je to sice na první pohled v rozporu s představou, že inovace, nové neotřelé nápady, by měly být přirozeným způsobem výhodnější pro všechny zúčastněné strany, ale ve skutečném světě tomu tak není. Ekonomicky je pro jakékoliv algoritmy výhodnější upřednostnit zavedené značky, před notovotami. Je tomu tak téměř ve všech vyhledávačích a prodejních platformách.

 

statistiky prodeje

Etsy a Pinďa působí jako zajímavé příležitosti k podnikání, ale nenechte se zmást. Etsy je jedno z nejhorších míst na podnikání na světě a Pinterest vůbec nejhorší populární marketingový nástroj na světě (hned po Instagramu). Prodejci na Etsy na nejvyšších příčkách získávají zákazníky téměř výhradně ze svých webových stránek, na které je dostanou přes placenou reklamu. Etsy používají pouze jako levný nákupní košík, kde je pro zákazníky snadné cokoliv koupit a mají důvěru v platformu, že jim peníze při transakci někam nezmizí. Je to však za cenu, že občas přijdou o zákazníka, který si všimne podobného produktu při nákupu – právě díky tomu mám sem tam nějaký prodej a nemusím platit desítky tisíc za reklamu, kdy bych měl v nejlepším možném případě jen pár procento nebo dvě zisk, ale spíše těžkou ztrátu. Nejvíc vydělávají reklamní platformy jako je Google, Facebook a další. Schramstnou v pohodě 95% vaší tvrdé práce, ani nemrknete. Mnohdy i 100%. Nebo, když jste nepozorní, ještě za svou práci musíte platit!
Pinterest z neznámého důvodu zobrazuje pouze nepatrnou část obrázků. Prováděl jsem řadu testů a vždy se tato zkušenost potvrdila. Naprostou většinu mých pinů vůbec nezobrazí ani při použití přesně odpovídajících klíčových slov. Vyhledávací databázový dotaz jednoduše obsahuje omezení, např. v podobě příkazu LIMIT 200, tzn. zobrazit pouze 200 záznamů. Google toto omezení nemá. Kdyby nějaký tým programátorů měl chuť a odvahu, dal by se snadno naprogramovat a vypustit do světa o mnoho lepší obrázkový vyhledávač. Problém je vždy jen v tom, jak přilákat uživatele. Svět už obrázkový vyhledávač má, takže jen málokdo by se zajímal o lepší vyhledávač.

Proč ale všichni tvrdí, že je Pinterest na marketing skvělý?

Protože když se chcete něco skutečného o Pinďovi dozvědět, pročítáte jen články na prvních stránkách výsledků vyhledávání, kde působí zejména prodejci marketingových služeb. Kdyby napsali, jak je to doopravdy, žádné služby by neprodali! Často se marketingovými specilisty stávají právě neúspěšní prodejci. Sám jsem se s několika setkal přes Skype a Google Meet! Nic si nevymýšlím! Nedaří se jim prodej, tak prodávají sny o prodeji, což jde na odbyt lépe. Ale i v této oblasti je hustá konkurence, takže ani v prodeji snů se jen tak někdo neuchytí. Na články jak se věci mají doopravdy můžete narazit jenom čirou náhodou. Návštěvnost těchto článků je téměř nulová. Proč? Protože autoři pravdivých informací nemohou mít z publikování těchto informací žádný zisk, nic je nenutí články propagovat a dostávat lidem na oči. Ani mě. Proč bych měl zaplatit za propagaci tohoto článku, když na něm nic nevydělám? Pro váš krásný úsměv? Důvod k sepsání jsem měl jediný. Potřeboval jsem si uložit své zkušenosti do blogo-paměti na později, až zase budu mít dementní nápad propagovat něco přes Pintěresť. K mým článkům na blogu se často vracím. Jde o mojí veřejně přístupnou externí paměť.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *