Jeden z pohledů na úspěch v podnikání

 

Vavřínový věnec - symbol pro vítězství (ale také se někdy používá, když potřebujete využít pohřební služby)

 

Úspěch v podnikání je možné zjednodušeně definovat jako dosahování cílů (a vyhrávání v hospodářské soutěži). Cíle se odvíjí především od potřeb společnosti.
Vaším důvodem k podnikání může být potřeba získávání finančních příjmů, touha po svobodě a nezávislosti, touha po dosažení životního naplnění, radost z tvoření (uspokojení ze smysluplné práce), potřeba uznání a další.

Potřeby společnosti jsou potřeby jednotlivců a organizací, které můžete uspokojovat a dosahovat tím i svého uspokojení.

Chybí-li dlouhodobě úspěch, podnikatelská aktivita ztrácí svůj smysl a odumírá. Je-li určení cílů příliš obecné, potom i jinak velmi úspěšný podnik může být defacto neúspěšný. Pokud si dáte za cíl “vydělávat peníze”, tedy příliš obecný cíl bez určení kolik peněz a v jakém časovém horizontu, jen těžko dosáhnete úspěchu – nevíte jak úspěch vypadá. (Je úspěch zisk 10 tisíc,  50 tisíc nebo 100 tisíc? Anebo milion? Deset milionů? A za jak dlouho? Za rok, za dva roky, za deset let?)
Bude-li vaší prioritou – tím co považujete za úspěch – radost z tvoření, i přesto musíte mít cíl. Tím je například konečná podoba vaší každodenní práce.
Tvoříte-li něco, co nikdo nechce, ale vám se to líbí a tvoření té věci vás baví, potom nejde o podnikání, ale o vaše hobby. Podnikání je interakce s jednotlivci a subjekty. Potom i když vám to jde dobře, jedná se o podnikatelský neúspěch.

Vaše firma má vedle jiných cílů vždy i cíl přežít (alespoň po dobu kdy je aktivní a její činnost má smysl) – tak jako je tomu u všech živých organizmů. Pro přežití je nutné dosahovat zisku. Zisk je jednak příležitostí k dalšímu rozšiřování společnosti a také “zásobou energie” na horší časy.
Příjmy musí v dlouhodobém měřítku přesahovat výdaje. Nejmenší “podnikatelskou jednotkou” je každý jednotlivý člověk. Předmětem “podnikání” je jeho osobní život. Máte příjmy a výdaje. Pokud vaše výdaje dlouhodobě převyšují nad příjmy, máte i docela podstatný problém. Budete-li chtít tento problém řešit záplatováním, půjčováním, spoléháním se na dobrovůli věřitelů, je pravděpodobné, že se jednou stanete otrokem. (Jste-li v plusu, jste symbiontem.)

Dosahování úspěchu je cyklické. Na počátku je nápad a cíl. Nápad může vzniknout z existence nějaké potřeby anebo může potřebu i vytvářet. Druhým krokem bývá sestavení plánu, jak potřebu či potřeby uspokojovat. Od plánu se odvíjejí činy, akce, jednání směřující k dosažení cíle. Důležitá je zpětná vazba. Bylo-li cíle dosaženo, slouží tato zpětná vazba ke stimulaci dalšího rozvoje a dalších aktivit. Zpětná vazba stimuluje motivaci.

V podnikání existuje mnoho záludností. Jednou z nich je nezbytná existence konkurence. Dostane-li někdo nápad, je velmi pravděpodobné, že brzy podobný nápad bude mít i někdo jiný. Nejjednodušší je začít druhé napodobovat. Chybí-li však vynalézavost (a odvaha) a dojde jen k prostému kopírovaní nápadů, je těžké vyniknout. Vaší největší výhodou a příležitostí je možnost dělat věci jinak, lépe, s větším důvtipem. Lidé se však bojí být důvtipní a obtížně opouštějí svojí zónu pohodlí. Společnost vytváří důmyslné překážky, které brzdí vývoj. Překážky jsou nepřetržitě instalovány do myšlení jednotlivců pomocí systému školství, médii a dalšími informačními kanály. Dokážete-li tyto překážky – viry vědomí – rozpoznávat, získáváte výhody oproti ostatním.

Jakákoliv činnost vyžaduje čas. Má-li být něčeho dosaženo, je nutné podniknout řadu kroků, přičemž každý krok vás bude stát určitý počet jednotek času. V životě je možné dosáhnout čehokoliv – nebo by to alespoň bylo možné, pokud bychom měli neomezené množství času. To nemáme, protože naše tělo je naprogramováno k sebedestrukci. Obnova buněk je povolena jen do určitého množství cyklů obnovy. Pokud by se vám podařilo tento mechanismus obejít – přeprogramovat se -, docházelo by k úplné obnově vašeho těla. Všechno – i tělo – jsou jen komplexní energetické informace.  Kdyby bylo možné myšlením ovlivňovat RNA, mohla by RNA upravit DNA tak, aby bylo vždy vše v udržitelné harmonii).
Existence času se zdá být nejsilnějším (byť násilným) motivátorem našeho snažení. Není náhoda, že slovo úspěch má v sobě jako základ slovo spěch. Úspěch má jakoby znamenat, že čím budete rychlejší, tím více toho zvládnete a o to můžete být (ú)spěšnější než konkurence. To je ale otázka do pranice.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *