Dosud nejefektivnější a nejjednodušší způsob, jak zvládat neustálý nedostatek času, je přidělovat priority všemu co děláme na základě důležitosti ve vztahu k cílům. Podmínkou funkčnosti takového systému je důsledné vykonávání jednotlivých elementárních úkolů a sice vždy od nejprioritnějších, k méně důležitým, přičemž na ty s nejnižší prioritou se většinou ani nedostane. A v tom je to kouzlo. Čas věnujete jen tomu, co vám něco přináší.
Od výrazu „Time Management“ jsem v podstatě upustil. Jde řídit čas?! Neřekl bych. Můžeme se rozhodovat co budeme v čase dělat? Můžeme.
Systém plnění úkolů podle priorit:
- vytváříme a udržujeme seznam elementárních úkolů
- u každého úkolu zaznamenáme prioritu (jakou má úkol důležitost ve vztahu k hlavním cílům?)
- seznam setřídíme podle priorit od nejvyšší po nejnižší (efektivní je stupnice od 1 do 5 nebo od 1 do 10)
- nikdy nepřeskakujeme pořadí – vždy vykonáváme jenom úkoly s nejvyšší prioritou!
- nejde-li úkol vyřešit, rozbijeme jej na jednodušší části
- úkoly delegujeme na specialisty/spolupracovníky
Jednotlivé úkoly musí být jednoduché (elementární). Potom budou většinou proveditelné. (Máme-li rozvinutou emoční inteligenci natolik, že se dokážeme ovládat. Pouhý intelekt na to zdaleka nestačí.)
Nesnazší aplikace výše uvedeného systému spočívá v zapisování úkolů do obyčejného textového souboru (soubory s příponou txt). Tento soubor můžete mít na viditelném místě na Ploše a denně s ním pracovat.
Ze začátku bývá těžké vůbec si vzpomenout, že mám nějaký nový systém. Stačí však přetáhnout soubor do složky „Po spuštění“ a pak se otevírá automaticky při startu.
Chápu, že pro mnohé může být takto primitivní systém přehlédnutelný, ovšem v jednoduchosti je síla a v tomto případě si to můžete snadno vyzkoušet.
Dobrý den,
dnes se často jako součást řízení jednotlivých projektů či time managementu (i když chápu Vaše pozastavení nad tímto pojmenováním) udává řízení úkolů, které nakonec využívá většina z nás, kteří máme nějaký pojem o osobní efektivitě. I tolik populární systém jako GTD je z velké části právě o efektivním řízení úkolů a práci na nich.
Z potřeby efektivně řídit úkoly vznikl náš produkt, online aplikace pro řízení úkolů – TaskManager. Původně určený pro naše interní účely, dnes nabízený na trhu. Umožňuje právě ve Vašem článku zmíněnou prioritizaci úkolů a to až v 9 stupních. Zároveň je schopen úkoly dle této priority řadit a barevně odlišit – pro lepší přehled. A plně v souladu s teorií a praxí GTD (tvůrcem systému GTD je David Allen, kterého zcela jistě znáte) dnes TaskManager umí tvořit i subúkoly. Máte tak možnost velké úkoly rozpracovat až do těch nejmenších a usnadnit si tak postupování ke zdárnému konci.
V současné době máme k dispozici trial verzi, v níž si můžete systém a jeho výhody plně vyzkoušet. http://www.taskmanager.cz/tmpage/cs/task-manager-zkusebni-verze/. Za zkoušku nic nedáte a jsem přesvědčen, že Vám tato aplikace přinese do Vašeho self-managementu mnoho dobrého.
Hezký den,
Michal Kubín,
IT Park, s.r.o.
Zdravím,
používal jsem hodně http://www.taskfreak.com/original . Velkou výhodou je cena (zdarma) a možnost delegovat úkoly na asistentku (případně na víc spolupracovníků, které se vám povede přesvědčit, aby to začali používat s váma). Na stránkách je i volné přístupné demo http://demo.taskfreak.com/
Momentálně hledám něco mnohem jednoduššího. Práce s Task Freakem se stává brzy úmorná. Zaseká se to rychle spoustou úkolů a nic se (samo) neřeší. 🙂
@Lukáš Nohejl: Tak v tom případě zkuste právě TaskManager. Ceny pro jednotlivce nejsou nijak závratné (jsou srovnatelné s cenou cesty z Brna do Prahy a zpět se společností Student Agency 🙂 ). Při vývoji TaskManagera jsme si dávali zvlášť záležet (už kvůli vlastnímu používání) na maximálně přívětivém uživatelském prostředí. Neustále se také rozšiřuje počet funkcí, které jsou k dispozici. Navíc je TM dostupný i z mobilních zařízení, což mnozí lidé také ocení. V případě jakýchkoli dotazů jsem k dispozici. Zdraví, Michal Kubín, IT Park, s.r.o.