Chyby v podnikání

Příspěvek zaměřený na chybování vypadá na první pohled negativisticky, nicméně z chyb je možné se občas něco naučit. Pokud neselže paměť, hospodaření s časem, zdravý rozum nebo kontrola nad emocemi, je šance se některým problémům vyhnout. V podnikání je důležitá orientace na výsledek, jenže táhnout s sebou přítěž způsobenou špatnými rozhodnutími může být zničující. Není lepší být raději ještě více na pozoru?

Chyba č.1: Podnikat v něčem, co může dělat kdokoliv
Děláte-li něco, co je snadné, začne to brzy dělat i někdo další. Čím větší konkurence, tím bývají nižší marže a zákonitě i zisk. Pracovat pro zábavu je krásné, ale bez zisku nelze v té činnosti pokračovat. Cítíte-li, že přituhuje a neodpovídají-li již příjmy množství vynaložené práce, nadešel čas začít dělat něco jiného; něco složitějšího, po čem je větší poptávka, ale jen tak někdo si na to netroufne. Anebo už konečně začněte minimálně stejnou měrou (jako na kvalitě) pracovat i na propagaci…

Chyba č.2: Objednávat neměřitelnou reklamu
Je jasné, že je potřeba dát o sobě vědět. Nelze-li však měřit návratnost investic do reklamy, jde o špatnou reklamu.

Chyba č.3: Odkládat hledání řešení největších problémů
V roli podnikatele jste tím, kdo musí vykonávat tu nejobtížnější, psychicky nejnáročnější práci. Jste tím, kdo jde v první linii. Prosekáváte cestu neprozkoumanou džunglí. Můžete tam sice nahnat někoho jiného, ale nikdy se nestane, že by vaši lidé mohli vynaložit stejné úsilí, jako vy. Ovšem pokud víte jistě, že jen málo z vašich konkurentů jde do přední linie, potom pěšáky do předních řad samozřejmě postavit můžete a možná s nimi dokonce i zvítězíte, když jim pomůžete objevit jejich vnitřní motivaci.

Chyba č.4: Příliš jednoduchý obchodní model
Jednoduché systémy v konkurenčním prostředí nemají mnoho prostoru na přežití. Dochází k jejich přechytračení odpozorováním funkčnosti a jiných pravidelností. Jednoduše vaše postupy či dovednosti někdo napodobí. Pak má navíc sílu a prostředky, které ušetřil díky napodobování a pokud začne být v té chvíli originální, přechytračí vás.
Na druhou stranu nemají na růžích ustláno ani příliš komplexní systémy, protože se hroutí v chaos. Ideální je pohybovat se na hraně chaosu. Jste potom nečitelní, udržíte se na špičce, avšak zároveň máte plné ruce práce s udržením ovladatelných struktur.

Chyba č.5: Špatný nebo žádný obchodní plán
Naplánovat si dosažení zisku se zárukou není možné. Plány nevychází podle představ třeba proto, že jsou sepsané  špatně a v lepším případě proto, že trhy se neustále mění a není možné zahrnout do modelů reality všechny vlivy. Přesto je nutné mít dobrý plán. Je to právě takový postup, který pomáhá balancovat na hraně chaosu. Úspěch je nejistý, ale je mnohem pravděpodobnější s plánem než bez plánu.
Cílem obchodního plánu je co nejlépe odhadnout potřeby a vývoj trhu, na kterém chcete úspěšně působit. Plán pomáhá seznámit se s každým detailem, jak by měla fungovat vaše firma, aby byla úspěšná. Jde o mapu jednotlivých kroků k dosažení zisku.

Chyba č.6: Nechat si radit od lidí, kteří nikdy nepodnikali nebo podnikali a nikdy neuspěli
Osobně se nepovažuji za úspěšného, byť patří firma, kterou jsme vybudovali k nejlepším v dané oblasti. S přihlédnutím k množství úsilí, jaké podnikání věnuji, bych měl mít miliony na účtě a denně pár hodin volného času navrch. Nemám ani jedno ani druhé. Navíc stále opakuji některé chyby, nejspíš v důsledku poškození paměti z přetížení. Zkušeností s podnikáním jsem však za ty roky získal mnoho a tento přehled ve skutečnosti píši pro sebe a nikoliv proto, abych pomáhal druhým. Pokud někdo tyto „rady“ čtete, řiďte se jimi jenom na vlastní nebezpečí.

Chyba č.7: Věřit, že zákazník sám přijde na to, co chce nebo sám od sebe objeví vaše produkty
V podstatě nikdo neví co vlastně chce a kde to vzít. Na vás je přijít na to, co by lidé mohli chtít, ukázat jim to a v ideálním případě i vnuknout myšlenku, že přesně to chtějí. Bylo by úžasné, kdyby stačilo vložit na web poptávkový dotazník, kde by zákazníci napsali po čem touží a vy byste potom věděli, jaká potřeba že to před vámi je. V reálném životě však zákazníci nevědí co chtějí, pouze očekávají, že to co hledají někde (s co nejmenším úsilím) objeví. Proto například je nutné být na prvních místech ve vyhledávačích. To co zákazník uvidí jako první, byť by to byl „hnus fialovej“, pravděpodobně bude chtít a také to koupí. V hospodářské soutěži nevyhrávají lepší produkty, ale takové, které jsou nejlépe vidět a hlavně takové, které působí na emoce (a stejně to bohužel funguje i v politice, konkrétně ve volbách). Lidé nakupují cestou nejmenšího odporu a nikoliv nejlepší produkty, protože nepoužívají při výběru rozum, ale v naprosté většině stojí za rozhodnutími emoce. Je to sakra práce! Chtěli byste se naplno věnovat zlepšování a vymazlování produktů, ale to vám peníze nepřinese. Hlavní je dát zákazníkům vědět, nalákat je a získat.

Chyba č.8: Nevěnovat dost úsilí inovacím
Inovace jsou nekonečný koloběh, který není možné pozastavit. Přestanete-li vylepšovat nabídku svých produktů nebo služeb, dostanete se na spirálu úpadku. (Je to na první pohled trochu v rozporu s předchozím odstavcem. Chci jenom naznačit, jak chaotické může být podnikání, když víte, že prioritu mají všechny důležité oblasti.) Stejně tak přestanete-li vylepšovat firmu. Přišel jsem na to naštěstí rychle, takže jsme byli vždycky v plusu i když neuvěřitelně zanedbávám propagaci. Domnívám se, že když si musíte vybrat mezi investováním času a prostředků do inovací nebo do propagace, je lepší volit inovace. (A vzápětí investovat do propagace.) Trh, na kterém se pohybujeme, nesmírně zhoustnul. Přesto k přežití stačí vhodně se odlišovat a není ani zapotřebí služby nějak propagovat. Zákazníci vás budou doporučovat sami. (A najednou zjistíte, že je vše úplně jinak a musíte začít dávat o sobě hodně vědět.) Každopádně jste-li tím, kdo udává trendy, je to vždy výhoda, alespoň pokud se vaše práce lidem líbí. Ještě lepší by však bylo získat čas i na reklamu, aby se o vašich výtvorech dozvědělo více potenciálních zákazníků. Získávat zákazníky jen díky doporučením nestačí.

Chyba č.9: Číst hlavní proud populárně „naučné“ literatury s cílem vylepšit díky tomu své podnikání
Je snadné nechat se nalákat na čtení knih autorů jako je například Robert Kiyosaki, Tim Ferriss, Jack Canfield, Guy Kawasaki, Donald Trump, Dale Carnegie, Seth Godin a stovky dalších. Možná si z nich i něco odnesete. Obávám se však, že v nejlepším případě pouze iluzorní pocit, že vás to čtení někam posouvá. Z mé zkušenosti je užitečnost knih těchto autorů stejná, jako čtení sci-fi, fantasy případně románů pro ženy. Ve skutečnosti jsou jejich knihy dobré jen pro zábavu a odreagování. Je těžké si to přiznat. Chcete-li svůj čas investovat do čtení a sice s výhledem na zisk z takové investice, potom je lepší studovat technickou literaturu (skripta, vědecké publikace, články v odborných časopisech (viz technická knihovna)) a především takovou literaturu, která se týká oblasti, ve které podnikáte. Navíc je potřeba s těmi informacemi aktivně pracovat a snažit se využít je v praxi. V populárně naučné literatuře vám poradí, že ty technické věci máte přenechat odborníkům. Jenže potom se z podnikání stává ruleta. Nepoznáte, jestli se vám investice do lidí vyplatí. Avšak v případě, kdy sami řešíte nějaký složitý problém, si brzy uvědomíte, zda a za jakou cenu je možné to zvládnout a komu řešení problému svěřit.

Chyba č.10: Špatné hospodaření s časem
Každému je jasné, že jeden člověk toho sám nezvládne mnoho. Proto role ve firmě předáváte dalším lidem. Potíže nastávají, když se co by podnikatel snažíte předat druhým své role ze špatného konce. Musíte předávat činnosti ideálně od nejjednodušších po náročné. Jednoduché věci mohou dělat buď stroje (automaty nebo software) anebo levná pracovní síla. Pokud skutečně některé z náročných věcí nemůžete dělat vy – třeba proto, že by bylo nutné obětovat příliš mnoho času – teprve potom má smysl domluvit, aby to někdo řešil za vás.
Postupně dochází k nahrazování jednoduchých rutinních činností automaty a bude se to dít ve stále větším měřítku. Nevím kam to povede (nadvláda strojů?), ale každopádně se tomu nedá vyhnout. Kdo se nepřizpůsobí, je odepsaný.

Chyba č.11: Přehlížet výši provozních a výrobních nákladů
Když se váš trh změní natolik, že už vás konkurence dohonila (například když z ničeho nic na trh vstoupí silná zahraniční konkurence), není možné nadále přehlížet velké náklady, protože právě ty mohou v takové době mít největší vliv na ziskovost. Jestliže se již příliš neodlišují vaše výrobky od těch konkurenčních, strhne se boj o ceny. Potom nastupuje do hry požírání. Hledání dodavatelů s nejnižšími cenami je hledání bláznů, kteří se v záchvatu posledních křečí odlišují už jen cenou. Takové firmy směřují na jatka. V podstatě za to nemohou – někdo musí být sežrán. Chybí-li vám tvořivost pro udržení na špičce v inovacích, máte ještě šanci vyrazit do boje na nože. Samozřejmě obrazně řečeno. Do role pak vstupují vaše vyjednávací schopnosti.

Chyba č.12: Ragovat na jakékoliv nabídky přicházející e-mailem nebo když někdo zavolá
Po téměř deseti letech podnikání už naprosto nevěřím jakýmkoliv příchozím nabídkám a navíc mi se spamery začíná docházet trpělivost. Není snad jediný týden, kdy by někdo telefonicky neotravoval. Všechno bez výjimky jsou lidé, kteří z vás chtějí jen vytáhnout peníze a žádný skutečný přínos nenabízejí. Dříve jsem se bavil tím, že jsem si s nimi trénoval svoji odolnost a konverzační dovednosti. Dnes už razantně říkám na každou nabídku „Nemám zájem.“ Pokud to na mě potom ještě zkoušejí, nechám vyvěšený telefon, ať se vypovídají (stále mi připadá neslušné jenom tak zavěsit). Jak je možné, že nikdo nedokáže ani náznakem odhadnout potřeby firmy a namísto toho se trapně pokoušejí parazitovat? Jediné vysvětlení jaké pro toto chování mám, je domněnka, že existuje řada lidí, kteří jim na lep skočí a proto v té činnosti pokračují (hledají hlupáky a málo obezřetné jedince). Dělá se mi zle při pomyšlení, že je to odhad blízký skutečnosti. Znamenalo by to, že žijeme ve světě plném buď zcela nezkušených, psychicky zaostalých nebo jinak nemocných pomatených lidí.
Jediné co má v tomto směru smysl je sám aktivně vyhledávat dodavatele a dobře je před zaplacením otestovat. Mají porfolio? Dodržují termíny? Jsou jejich služby nebo produkty dostatečně kvalitní? …

Chyba č.13: Propásnout příležitosti ke zvýšení prodeje
Překotný rozvoj sice může znamenat při nezvládnutí krach, ale vyhýbání se expanzi, pokud se sama nabízí, se do budoucna vždy vymstí. Neobsadíte-li tržní prostor vy, udělá to někdo jiný a nakonec vás rozdrtí cenami. Člověk nemá a nikdy neměl nad tímto systémem kontrolu. Jediné co se dá dělat je nechat se unášet proudem a během cesty obsazovat a bránit svůj dočasný prostor k existenci. Dělá to každý organizmus (včetně firem, států, naboženství a dalších struktur), protože nejspíš existence je z nějakého důvodu vždy lepší než neexistence.

Chyba č.14: Zbláznit se z toho všeho
To je opravdu velká chyba, které je potřeba předejít. Zbláznit se není řešení – vaše situace by se tím značně zhoršila. Zkrátka myšlenky na únik – na jakoukoliv formu úniku – si vůbec nepouštějte do hlavy.

 

Kam dál, myslíte-li to s podnikáním vážně?

  1. Ujistěte se, že máte mysl nastavenou na růst. Pokud máte mysl fixní, začněte rychle něco se sebou dělat, protože vás jinak čeká na 100% krach.
  2. Nastudujte si knihu Podnikatelský mýtus. Kniha je psána z pohledu praxe podnikatele. To se jen tak nevidí. Většinou všichni chytráci autoři jenom teoretizují.
  3. Vytyčte cestu ke svým podnikatelským cílům a začněte se k cílům přibližovat.
  4. Denně trpělivě budujte nové užitečné návyky. Bez toho nelze prorazit.

Komentář k příspěvku

  • 3. 11. 2017 at 17:40
    Permalink

    Skvele pocteni!
    Nejcennejsi rady jsou zkusenosti nekoho jineho.
    Urcite se k tomuto clanku jeste vratim!
    Dekuji

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *