Není nad názorné ukázky a příklady ze života. Bylo by snadné napsat třeba o Billovi Gatesovi, Thomasovi Edisonovi, Richardu Bransonovi, nebo o kterékoliv jiné celebritě vybočující z řady. Jejich cesta k úspěchu byla přinejmenším zajímavá, když ne vyloženě inspirující.
Některé čtenáře by však mohly biografie celebrit namísto k inspiraci vést k utvrzení, že všechno je jen o náhodě, že už nic nového nejde objevit ani vymyslet, trhy jsou obsazené, nemáte počáteční kapitál, čas, nápad, atd. Nic by však nebylo vzdálenější realitě.
Tento příspěvek vás přivede k šestidílnému seriálu o rozjezdu jednoho podnikatelského nápadu. Budu zde částečně parafrázovat informace z prvních dvou dílů. Seriál napsala Eliška Vyhnánková, spoluzakladatelka FAN BASE. Odkazy na články naleznete na konci. Startup FAN BASE je v nich popsaný do detailů.
Pět kamarádek, fanynek sci-fi scény, se rozhodlo založit v roce 2010 kamenný obchod s e-shopem a prodávat vše o co by mohl být zájem ze strany fanoušků filmů a televizních seriálů. Firmu nazvaly FAN BASE, což lze přeložit jako Základna pro fanoušky. Za první povšimnutí stojí, že nápad přišel na jednom společném setkání a byl důsledkem uvědomění si mezery na trhu. V Praze takto specializovaná prodejna nebyla. Většina lidí by si pravděpodobně řekla, že podobná prodejna chybí z důvodu absence poptávky – „Jinak by přeci musela už někde být? Někoho to muselo muselo už napadnout, ne?“
Zakladatelky jsou vášnivé fanynky sci-fi. Pro ně nebylo na prvním místě vydělat, ale uspokojit zákazníky a rozšířit svoji vášeň i do pracovního života. Spojení koníčka a práce se mi jeví jako značné plus. I kdyby se dostaly do potíží, jejich podnik má větší šance na přežití, než kdyby jej založil někdo s cílem „vytřískat peníze“. Zákazník totiž snadno pozná, jestli chcete vyřešit jeho problém (uspokojit potřebu) nebo jestli z něj chcete jen něco vyždímat. Co fungovalo dříve (manipulace), dnes již nemá tolik šancí na úspěch. Zákazník vycítí, když jste jako prodejci upřímní a myslíte to s ním dobře. Vím to, protože se svými zákazníky jednám osobně.
Na začátku byl proveden průzkum trhu pomocí dotazníku. Průzkum potvrdil, co zákazníci chtějí. Trochu složitější je odhadnout, co zákazníci chtějí doopravdy a za co zaplatí (nebo mohou zaplatit). Eliška uvádí v prvním článku příklad s artefakty z Twilight ságy. Opomenutí koupěschopnosti náctiletých fanynek může být problém.
Své zákazníky začínají zakladatelky opravdu dobře poznávat až za chodu. Jako nejvěrnější a nejochotnější utrácet se ukázali například fanoušci Star Treku. Simpsonovi se prodávají vždy, protože je každý zná a většinou jde o zajímavý dárek.
Ne každý je ochotný obětovat pro své podnikání dostatek času a vyvinout potřebné úsilí. Teprve za běhu zjišťujete, jak časově náročné podnikání je. Nestačí jenom nakupovat a prodávat; je nutné vést účetnictví, věnovat se propagaci, publikovat tiskové zprávy, spravovat e-shop, vyhledávat lepší dodavatelské cesty a nové zákazníky … „A k tomu si ještě případně zajistit někde jinde obživu v těžkých začátcích.“
Kritické pro rozjezd se v případě FAN BASE ukázalo podcenění přípravy e-shopu. Nechat si udělat e-shop od kamaráda je velmi lákavé. Vždyť co na tom může být? Stačí použít nějaký hotový a trochu jej upravit. Třeba Magento.
Osobně jsem zažil hotová muka s upravováním Prestashopu. Magento neznám, ale hádám, že je to něco podobného. Robustní složitá aplikace, ve které se vyzná jen málokdo. Obecný e-shop může být bez úprav použitelný v praxi jen těžko. (Jeden e-shop jsem od základů naprogramoval. Neexistovala žádná alternativa k tomu co bylo nutné, aby obsahoval. I tak banální a naprosto nutnou funkci, jako tisk složenek, štítků na balíky a podacích archů, v žádném free e-shopu nenajdete!)
Teoreticky můžete všechno dělat sami. Prakticky na to však nikdy nebudete mít dost času.
Zakladatelky se rozhodly pro kamennou prodejnu s e-shopem, nikoliv jen pro e-shop. Rozhodly se dodávat zboží do 24 hodin. Z toho vyplývá nutnost mít zboží skladem. Na zboží skladem jsou zapotřebí peníze. Stejně tak na reklamu a propagaci.
Druhý díl je o hledání investorů a zakládání s.r.o.. Doporučuji podívat se na podnikatelský plán FAN BASE. Obsahuje SWOT analýzu, popis podniku, marketingový plán, atd.
(Chcete-li vědět proč a jak napsat podnikatelský plán, stáhněte si Jak napsat podnikatelský plán.pdf.)
Jak se bude odvážným podnikatelkám dařit dlouhodobě? To nevím, ale věřím, že dobře.
A zde jsou slíbené odkazy na jednotlivé články Elišky Vyhnánkové:
Chybami se člověk učí
Firma chce peníze
Strasti s e-shopem
Dejte o sobě vědět
Učíme se s PPC reklamou
Pokroky