Jak uspět na YouTube

Recept na úspěch je překvapivě jednoduchý, realizace časově náročná. Základní princip, jak funguje YouTube, je přitom nutné mít neustále v povědomí, jinak dnes prorazit není možné.

YouTube (dále YT) je sice vyhledávací stroj, ale má v sobě narozdíl třeba od Googlu mnohem významnější features (dále fíčury), než je vyhledávání. Vyhledávání zde hraje zcela nepodstatnou roli – jde-li vám o počet zobrazení. Absolutně největší objem diváků přichází z browse fíčur, což představuje hlavně home page uživatelů. Tam YT nabízí videa podle jejich zájmů. Standardní uživatel dnes již moc nevyhledává. Místo toho si nechá videa naservírovat přímo pod čumák.

Na grafu níže je zřejmé, jak významný objem browse fíčury představují:

 

zdroje návštěvnosti na youtube

Po dvanácti dnech od uploadu videa bylo video zobrazeno 33 tisíc krát přes home page uživatelů a jen 426 x přes vyhledávání.

Druhá významnější fíčura jsou suggested videos. Jsou to videa navržená ke shlédnutí v pravém sloupci, resp. pod aktuálně sledovaným videem. Na ukázce výše jde o zelenou křivku. K prokliku přes suggested došlo během dvanácti dnů 3880 krát.
Další zdroje návštěvníků, jako jsou kupříkladu end screens (odkazy na konci videí), playlisty a další, jsou ve srovnání s browse a suggested naprosto zanedbatelné. Hrají však jinou roli. YT díky všemožným signálům zjišťuje relevanci k danému uživateli a podle toho zkouší videa nasadit na home page, případně do sloupce suggested videos.

 

Jak zajistit, aby se video dostalo k masám?

  1. video musí mít perfektně vytuněný chytlavý náhledový obrázek (thumbnail), který je zároveň jednoduchý na mentální zpracování během 1 sekundy, jinak se uživatel chytí spíše na jiný obrázek; kvalita thumbnailu lze poznat z CTR (click through rate, čili z míry prokliku)
  2. to co náhled předesílá, musí být uživateli shlédnutím videa i doručeno
  3. video musí být natočené a sestřihané tak, aby každý okamžik byl zajímavý a v ideálním případě aby neobsahovalo ani jednu nudnou výplňovou sekundu – uživatelé YT jsou totiž extrémně nároční na příděl dopaminu; nudné pasáže způsobují, že hned překliknou na jiné video, které jim příděl dopaminu opět nastartuje; přitom pro YT algoritmus je nejvýznamnějším ukazatelem doba, po kterou uživatel video sleduje – ideálně od začátku až do konce a několikrát!

Dlouhodobě se udržet na home page, a díky tomu mít privilegium, kdy YT představuje vaše video postupně dalším a dalším uživatelům, je možné pouze při splnění výše uvedených předpokladů. Jde však jen o nejzákladnější předpoklady. Stoprocentní úspěch zajistí až tyto další věci:

  • video má zřejmý smysl, účel, a přináší výraznou hodnotu nebo výraznou zábavu
  • k zaháčkování uživatele musí dojít nejpozději do osmi sekund
  • doručovaný obsah odpovídá potřebám širšího publika (příliš úzké téma masy neosloví)
  • ukážete něco nového, výzvu, překvapíte nebo šokujete
  • budujete napětí
  • dáváte divákům najevo, že jsou nedílnou součástí vašeho kanálu

Nic složitějšího k dosažení úspěchu na YT nehledejte. Ono samo o sobě výše uvedené je beztak hodně složité … na realizaci.

Podmínky monetizace

Většina začínajících jůtůberů sní o výdělcích z reklamy. Ty však nejsou nijak závratné a podmínky monetizace má YT poměrně přísné. Nicméně uživatelé z řad tvůrců se v anketách vyjádřili většinově, že je to tak v pořádku. Nejspíš proto, že by při nižší hranici než 1000 odběratelů a 4000 hodin shlédnutí šla kvalita videí rapidně dolů. Jen málokdo vydrží měsíce či roky natáčet videa s nejistou nadějí, že mu zapnou možnost vydělávat na reklamách. A ještě méně lidí je ochotno pokračovat v natáčení po zapnutí reklam, když zjistí, že vydělají jen pár stovek až tisícovek měsíčně, což v přepočtu na hodiny strávené natáčením a střiháním vychází kupříkladu na 30 Kč/hodinu, což je vlastně protizákonné, nebo by bylo, kdyby se absurdní zákon o minimální mzdě vztahoval na každého, nejen na zaměstnance.

 

monetizace na youtube

Máte-li ale natáčení jen jako své hobby, potom tyhle věci řešit nemusíte a jednoduše natáčíte bez ohledu na možný finanční zisk (resp. bez ohledu na ztráty). A pokud natáčíte pro zisk, potom příjmy z reklam (a tedy aktivace monetizace) jsou to poslední, o co se snažíte. Největší příjmy plynou zpravidla z prodeje vašich nepřímo propagovaných služeb a výrobků.

Na obrázku níže je graf naznačující, jak mé první video udrželo diváky. Z grafu je zřejmé, že toto konkrétní video má příliš nízkou míru retence, takže muselo zemřít velice brzy. YT tyto propadáky odstraní z home page uživatelů při nízké míře prokliku nebo retence po pár dnech. Toto video bylo odstraněno z browse fíčur po 36 tisících zobrazení. Kdybych již měl aktivovanou monetizaci (čili možnost inkasovat za zobrazení reklam), mohlo vydělat dohromady za dané období 100 až 1000 Kč (hrubým odhadem). Většina videí se přitom na home page nikdy ani nedostane, takže mají počty zobrazení v součtu mnohem nižší, maximálně stovky. Nicméně na klíčová slova jsou kvalitnější videa zobrazována stále, byť ve zcela zanedbatelném objemu ve srovnání s browse fíčurou. Stačí v nich ale navést diváky šikovně k nákupu vašich produktů a mohou být díky tomu alespoň trochu výdělečná i řadu let.

 

udržení pozornosti na YT

Nejvíce se tvůrci naučí z grafů, tedy začnou-li sledovat jednotlivé okamžiky, kdy diváci opouští video. Někdy stačí vymazat nudnou část až v online editoru na YT a retence se během pár dnů začne zlepšovat. Podstatné je však naučit se odchodu diváků předcházet. Jde o to naučit se tvořit videa tak, aby se neobjevil ani jeden okamžik, který by dal uživatelům příležitost zdrhnout za jiným videem. YT algoritmus je nastaven tak, aby uživatelé doslova propadali závislosti v sledování videí.

Závěr

Natáčet videa s cílem vydělat z YT reklam, je v naprosté většině témat poněkud naivní, vezmete-li v úvahu, jak mnoho času je potřeba k natočení úspěšného videa. Nicméně jako zábava je to dobré a můžete-li nenápadně propagovat nějaký svůj produkt, potom ještě lepší.
Jsou však témata/oblasti, kde vydělat nemalé peníze jde. Kupříkladu jste-li úžasně výřeční a neštítíte-li se balamutit davy, můžete začít nabízet „zlatokopecké lopaty„, čili jak vydělat online. Musím tato videa sledovat, i když vím, že mě tvůrci ve 100% případů jenom tahají za nos. Člověk si ale pořád říká, že třeba jednou nějaká funkční informace proklouzne, a peníze se potom jen pohrnou. 😀

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *