Možná jste si toho všimli, možná ještě ne, ale na YouTube se již celé roky stupňuje moderní zlatá horečka, která je větší, než ta na Klondiku. Vydělat online se dnes pokouší spousta lidí. Většina bez úspěchu.
Zlatá horečka na Klondiku přilákala více než 90 tisíc lidí do pusté oblasti v kanadském teritoriu Yukon v letech 1896 a 1899. Trvala dva roky. A hádejte, kdo na ní vydělal nejvíce. Přirozeně, že prodejci pozemků, zlatokopeckého náčiní a vybavení, které si lidé museli vzít do pustiny s sebou. Nálezy zlata byly minimální. Na potocích kolem Jílového u Prahy byste s mnohem menším úsilím našli stejně zlata, jako tehdy na Klondike.
Dnes se děje něco podobného na YouTube, kde řada rádců vysvětluje, jak vydělat nemalé peníze. Oni zatím vydělávají na vysoké návštěvnosti – díky sponzorům a z prodeje reklam. A těžší kalibry na prodeji kurzů či živých vystoupení. Po letitých zkušenostech neváhám prohlásit, že tyto návody nefungují.
Myslíte si, že lze získat nějaké významnější přivýdělky podle jejich postupů? Pomocí dropshippingu, AI, ChatGPT, přeprodejem kšuntů z Aliexpresu, prodejem digitálních produktů na Etsy, zakládáním marketingových agentur apod.??
Vyprávění o „nalezištích zlata“ jsou tak působivá, že jim každý snadno uvěří. A potom davy mnohem větší, než tenkrát na západě, ztrácí zcela zbytečně svůj čas paběrkováním na internetu. Každý si přitom říká „Když to zvládli oni, zvládnu to také.“ Racionální uvažování zastírá vidina snadných příjmů. Všichni chtějí rychlé snadné výdělky, nejlépe pasivně, aniž by se člověk musel namáhat. O běžnou práci či podnikání, které staví na reálné poptávce, je zájem jen minimální.
Jak je možné, že jim každý skočí na lep?
Tito YouTubeři se neustále denně zdokonalují ve své tvůrčí činnosti, tedy v natáčení videí a v balamucení davů. Studují podrobně jak funguje YouTube a lidská psychika.
Kupříkladu velmi oblíbená (500k odběratelů) jůtůberka Isabella hned v úvodu vždy říká, že má „two 6 figure businesses“ a že neprodává žádné kurzy, což leckoho přesvědčí už v prvních osmi sekundách:
Jak získat publikum na YouTube?
Existuje nespočet kanálů na YT, které se zabývají výhradně hledáním způsobů jak zvýšit sledovanost a návštěvnost. Některé jsou dokonce založené na analytických průzkumech, na testování.
Toto téma (jak zvýšit návštěvnost) mě hodně zaujalo, tak jsem začal výukové kanály sledovat. Již po měsíci studia jsem přesně pochopil, jak YouTube funguje a jak snadné je potom prorazit v nějaké oblasti, která vám jde dobře, a o kterou je zájem ze strany uživatelů.
Věrozvěstové bohatství přesvědčují své ovečky na příkladech jejich úspěchů, které však nelze prokázat a bohužel ani replikovat. Lidé návody na snadné získání peněz přímo milují. Stačí, abyste se sami stali rádci a nebudete mít o peníze nouzi. Já osobně bych do toho ale nešel. Ze dvou důvodů: Je to neetické a absolutně neumím mluvit na kameru.
Naučit se natáčet videa pro YouTube je snadné, objevíte-li funkční postupy. Níže naleznete odkazy na dva dle mého názoru nejlepší kanály, kde se můžete naučit jak razantně zvýšit návštěvnost vašich videí na YouTube, tzn. jak získávat masivně views, odběratele a díky tomu peníze za zobrazení reklamy nebo informací od sponzorů. Musím zdůraznit, že oba níže uvedení učitelé jsou, narozdíl od výše uvedených unterwassermanů, zcela seriózní. Jejich návody fungují na 100%!! Sám postupy s úspěchem aplikuji a to jsem ještě ani zdaleka nepoužil všechny.
https://www.youtube.com/@ChannelMakers/videos
https://www.youtube.com/@FilmBooth/videos
Chtěl jsem zjistit, jestli bych získal nějaká shlédnutí aplikováním informací od obou učitelů, takže jsem natočil dvě videa z oblasti kutilství, kdy stačí být viděn při práci a nemusím vůbec mluvit. Videa jsem natočil způsobem, jak to doporučují, tzn. speciálně pro YouTube uživatele. Po měsíci jsem získal 250 odběratelů, 50 000 zobrazení, 1500 hodin shlédnutí. (K monetizaci kanálu je zapotřebí 1000 odběratelů a 4000 hodin shlédnutí.) Přitom když jsem kdysi zkoušel dělat videa, aniž bych chápal jak funguje YouTube algoritmus, výsledky byly opravdu mizerné. Nula odběratelů a v nejlepším případě došlo jen ke 108 zobrazení (za rok!).
Závěr:
Dokážete-li dobře mluvit na kameru a nevadilo-li by vám vodit davy za nos, potom můžete vydělávat nemalé peníze budete-li nabízet „vzduch v lahvi“, podobně jako výše zmiňovaní věrozvěstové bohatství. Zlatokopectví dnes na YouTube extrémně přitahuje. Stačí prostudovat jen dva uvedené kanály a začít podle jejich návodů natáčet videa, tj. jako tenkrát na Klondiku, jen akorát místo lopat nabízet návody ke snadnému zbohatnutí. Po etické stránce je to ovšem problematické. Navádět lidi k něčemu, co nemůže fungovat, protože se o to pokouší téměř každý, je mírně řečeno nehezké.
V čem raději podnikat? V čemkoliv co není online. Ale sám předtím zkusím ještě natáčet ta kutilská videa. Žádné zázračné výdělky samozřejmě neočekávám. Dle statistik na https://socialblade.com/youtube se mohu těšit v nejlepším případě na zhruba 10 tisíc Kč měsíčně a to budu muset natáčet opravdu brilantní videa na nejvyšší úrovni a alespoň čtyři za měsíc, což vím už teď, že nedám. Nicméně jako placené hobby to nemusí být úplně špatné. Rozhodně však nelze tento zdroj příjmů zařadit mezi pasivní. Všechna videa po pár týdnech či měsících umírají, takže jsou tvůrci nuceni natáčet další a další. Nejdůležitější předpoklady úspěchu na YT jsem rozepsal zde.