V čem podnikat – 60 antionline nápadů

V čem podnikat?

… je špatně položená otázka. Podnikat lze v čemkoliv, po čem je poptávka! Lidé chtějí bydlet, bavit se, mít vyřešené tisíce a tisíce problémů. Ale možná jen hledáte v čem konkrétním začít podnikat, aby z toho byly i nějaké peníze? Kdo to zkusil online podle různých rad chytráků z YouTube, tzn. prodej digitálních produktů, kurzů, blbostí z Aliexpresu apod., nejspíš rychle zjistil, že tudy cesta nevede. Online lze vydělat jen těžko. Stojí to extrémně mnoho času a konkurence je na internetu také extrémní. Není lepší podnikat v něčem „normálním“? …  Na konci příspěvku najdete 60 anti-online tipů na podnikání.

Cílem podnikání je uspokojovat poptávku, resp. řešit problémy druhých. Je lepší vybrat si něco, co vás bude trochu víc bavit? Inu, to se hodí zejména pro rozjezd, nicméně zábava nikdy nevydrží dlouho. Každé podnikání se dříve nebo později změní v obyčejnou práci.

Přemýšlíte-li rychlokvašně o podnikání ve smyslu „V jaké oblasti se dnes dá hodně vydělat?“, potom stačí mít na paměti, že vydělat se dá v jakékoliv oblasti, kde výrazně přebijete konkurenci. Musíte je buď out last, out perform nebo out smart (případně kombinace uvedených strategií – ideálně všechny najednou). Kdo má výjimečně tvůrčí/inovátorské předpoklady, nemusí se vůbec pouštět do žádného trapného konkurenčního boje a může si vybudovat monopol. Jenže kdo dnes má tak výkonný mozek, aby toto dokázal, že? Vymyslet něco úplně nového, co ulehčí či zlepší lidem život, je dost těžké, když se musíte neustále starat o vše možné a nemožné a na nic není čas, natož vydávat se na nejisté průkopnické cesty. Lidé radši ostatní jenom napodobují, než aby si namáhali mozkové závity.

Moderní startupy málokdy sledují skutečnou poptávku. To snad ani není podnikání, nebo ještě ano?
Co takhle nejprve se do hloubky zamyslet. Díky kladení si otázek možná přijdete na to, že hledáte spíše jak změnit sama sebe, než v čem začít podnikat:

„Jak se přimět bez odmlouvání pracovat, i když jde o náročnou nebo nudnou práci?“
„Jak zařídit, abych se mohl soustředit, a nic mě od práce neodvádělo?“
„Jak spolehlivě směrovat svou soustředěnost na nejdůležitější věci?“
„Jak se přimět pracovat dlouhodobě i bez odměn?“
apod.
A nebo také…
„Jak se stát robotem, který se vždy poslechne a jde hned řešit jakékoliv problémy?“

jak se soustředit na práci

Když se změníte v robota, můžete uspět v jakémkoliv podnikání! Nemusíte být chytří. Nemusíte mít geniální nápady. Stačí pracovat jako stroj a konkurenci jednoduše převálcujete tím, že se jen tak nezastavíte, nic vaší pozornost nesvede z cesty, nebudete se vyhýbat jakékoliv práci.
Bylo by však nutné nejprve spálit vnitřní obvody, které způsobují rezistenci, takže žádný odpor už cítit nebudete a váš člověk vás poslechne na slovo. Jako otrok. Jakýkoliv příkaz si dáte, na každém začnete bez odmlouvání pracovat. Potom už vám nic nebude bránit v dosažení úspěchu v čemkoliv, do čeho se pustíte.
Jenže spálit tyto „obvody“ pravděpodobně nejde. Zkoušel jsem to řadu let, pomocí mnoha technik pro zvyšování sebedisciplíny. Stále mám odpor k práci a stále se musím rozmanitými způsoby přemlouvat pracovat každý den. Jenže v mém případě je to trochu složitější tím, že mám poruchu na úrovni produkce a distribuce dopaminu. Dopamin je látka potřebná k vykonání jakékoliv akce. Pokud by se zcela zastavila produkce dopaminu ve vašem těle, nemohli byste se ani pohnout. Zemřeli byste. V mém případě se dopamin produkuje i ve vysokých dávkách, ale jen když se věnuji něčemu novému a tedy zajímavému (potom jsem hyperaktivní). Jakmile věc/činnost zevšední, produkce dopaminu se mi snižuje na minimum. Bez dopaminu se přitom nedá přimět pracovat. Je to fyzicky nemožné. Nějak jej vždy musíte získat, jinak se nepohnete. Kdo umí pracovat s dopaminem, nemůže být v životě neúspěšný. Vždy se nějak prodere nahoru a uspěje. Ale zpět k povrchnostem…

Po čem je poptávka?

Vysoká poptávka je dnes kupříkladu po marketingových službách, zejména po online marketingu. Jenže skoro nikdo to neumí!!! Je to podnikání náročné a strašně nudné. Kdybych byl robot, šel bych ale rozhodně do toho, protože coby myslící stroj máte obrovskou výhodu před konkurencí. Můžete kupříkladu získávat mraky zákazníků telefonicky. V 99% zavolání to sice nevyjde, ale protože jste robot (nebo psychopat?), tak se vás to emočně vůbec nijak nedotkne. Ale to 1% vám přinese hodně peněz. (Jednoduchý výpočet: Voláte-li každou minutu nějaké firmě, tak za den zvládnete obvolat 500 firem. Jedno procento z 500 je 5. Pět klientů denně sám nemůžete zvládnout uspokojit, takže si najmete externí marketéry a práci zadáte jim. Vydělávat můžete tímto způsobem stovky tisíc nebo i miliony měsíčně. Záleželo by jenom na tom, jak byste zvládli zapřahat do práce ostatní, jak dobrý by byl CRM systém, apod.)

Jenže nejste-li bezemoční robot, nemáte v tomto směru naprosto žádnou šanci. Citlivější jedince by telefonický prodej dokonce i spolehlivě zabil. (Odmítnutí, se v citlivějších lidech hromadí, až nakonec propadnou do deprese a někdy i spáchají sebevraždu.)

O čem je vlastně to podnikání?

Podnikání je ze 75 až 90% komunikace, prodej a marketing. Díky internetu dnes ale mohou podnikat i lidé neschopní prodávat tradičním způsobem. Stačí přijít na to, jak se dostat na přední pozice ve vyhledávači a jak se tam dlouhodobě držet. Tuto strategii sám používám, protože v přímé osobní komunikaci s lidmi jsem opravdu špatný, i když jsem se to desítky let pokoušel rozličnými způsoby vylepšit. Prodávám tedy jen online, a sice různé tiskoviny, které u nás i navrhujeme a vyrábíme. Online prodej je ve srovnání s tradičním prodejem téměř bezbolestný. Nepříjemné je pouze nutit se tvořit a aktualizovat produkty a texty. Stojí to hrozně času a úsilí. Ale co ne? Každopádně na běžné živobytí to stačí. … Jenže, člověk chce víc, než jen přežívat.

Produkty a služby na míru. A jak se to mu vyhnout!

Lidé si zvykli na možnost přizpůsobování produktů a služeb na míru a hojně toho využívají (nebo zneužívají?). Vznikají tím jen ztráty času a nasranost, protože práce na míru stojí většinou víc času, než je zákazník schopen (ochoten) zaplatit. Často se zákazník stejně vrátí k původní variantě a svou rozvernou (pitomou) představu opustí.
Vyhnout se práci na míru je nutné, chcete-li chránit svůj čas a nervy. Nějakou dobu se mi prodej nepersonalizovaných produktů dařil se ziskem i na Etsy. Prodával jsem grafiku a plánky na výrobu rozličných designových věcí. Jenže konkurence se vyrojila velice rychle a zajímavé „pasivní“ příjmy se propadly skoro na nulu.

Na videu níže je 9 nápadů co prodávat na Etsy. Ale určitě nevěřte tomu „$30,000 měsíčně“. V čase největšího rozkvětu z prodeje na Etsy bylo s bídou ze dvou eshopů dohromady $100 měsíčně a to jsem prodával hodně dobré plánky a špičkovou grafiku, kvalitativně lepší, než konkurence. Měl jsem samé pětihvězdičkové reference od zákazníků z celého světa. Prodej přes Etsy je nesmysl, alespon chcete-li mít vyšší příjmy, než 50 Kč na hodinu.

Musím přiznat, že ač jako tvůrce/designer vynikám, co se týče marketingu, jsem stále břídil. Přestože se věnuji marketingu v 90% času (zejména studiu jak na to), stále nemohu přijít na to, jak oslovit zákazníky efektivnějším způsobem, než zdarma přes Google vyhledávání. To každopádně rok od roku upadá a nic jiného (např. sociální sítě) mi nefunguje. Placená reklama je vždy se ztrátou a sociální sítě neumím uchopit. Čas vložený do sítí je vždy bez zisku. Najímání externích marketérů bez výjimky ztrátové. A do toho všeho neustálý boj s ADHD.

V čem tedy podnikat?

Chcete-li vydělat, musíte nabízet zboží či služby, které jen tak někdo nedokáže zajistit, např. proto, že jsou nutné vyšší vstupní investice, specifické dovednosti, případně jde o práci jinak náročnou, ale nepřitažlivou.

Uspět by mělo jít v podstatě v čemkoliv, pro co se obětujete, tzn. necháte v tom duši i tělo. V podnikání uspějete, byť většinou za cenu poškození zdraví, nebo rodinných vztahů, protože se nakonec každý snaží předehnat konkurenci jen za cenu přesčasů. (Myšlení bolí. Do akce jej zapřáhne jen málokdo.)

„Anti-online“ nápady na podnikání:

  1. Výroba epoxidových podlah do garáží – zákazníci se v tomto případě rekrutují především z majitelů rodinných domů s garáží
  2. Rekonstrukce a budování koupelen – spočívá to v najímání rozličných profesí (designér, zedník, obkladač, instalatér, truhlář, elektrikář) a v organizování. Nejdůležitější je samozřejmě vybudovat si dobré jméno, kamarádit se s prodejci dlaždic, kteří vás budou doporučovat. Uspějete umíte-li skvěle komunikovat s lidmi. Musíte umět lhát do očí: „Tohle bude snadné. Do dvou týdnů máte koupelnu hotovou. Dělali jsme mnohem složitější zakázky.“ … a pak s klidem vysvětlovat, jak je těžké sehnat kvalitní řemeslníky, ale že na jedny čekáte a za dva měsíce budou k dispozici.
  3. Výroba mýdel či vonných svíček
  4. Výroba designových předmětů (např. stoly z masivu vylévané pryskyřicí, tvarově složité výrobky obráběné na CNC – 3D/2.5D)
  5. Vedení účetnictví
  6. Výroba kvalitních opasků (proč je tak těžké kvalitní pásek sehnat?)
  7. Komerční úklid, mytí oken, apod.
  8. Půjčovna toalet
  9. Výroba vonných svíček (jenže konkurovat cenou obchodu Ikea?)
  10. Servis strojů
  11. Malování interiérů
  12. Kontejnerové domy
  13. Navrhování a výroba kabelek
  14. Tlakové a parní mytí fasád domů
  15. Správa nemovitostí Airbnb
  16. Kácení a ořezávání stromů
  17. Chov ovcí na pozemcích se solárními elektrárnami (win-win pro vás i pro provozovatele elektrárny – ovce dokonale „posekají“)
  18. Vánoční výzdoba na vyžádání
  19. Služby pro bazény / vířivky
  20. Čištění okapů
  21. Čištění koberců
  22. Vrtání studní
  23. Instalace a čištění vzduchotechniky
  24. Odstraňování plísní
  25. Návrhy interiérů
  26. Výstavby domácích kanceláří
  27. Instalace tapet na zakázku
  28. Servis/instalace garážových vrat
  29. Služby v oblasti péče o domácí zvířata (např. hotel pro mazlíčky, když jedou pánečkové na dovolenou)
  30. Stěhovací služby
  31. Zahradní práce, projektování
  32. Stavba garáže
  33. Instalace solárních panelů
  34. Instalace zavlažovacího systému
  35. Instalace žaluzií
  36. Servis/čerpání septiku
  37. Opravy domácích spotřebičů (na tom se ale určitě vydělat nedá)
  38. Catering
  39. Event management
  40. Fotografování pomocí dronu
  41. Pronájem stanů
  42. Pronájem speciálních strojů a přístrojů (běžné stavební a řemeslnické elektrické nástroje už nabízí kde kdo)
  43. Pronájem rekreačního objektu nebo pozemku
  44. Průvodcovské služby
  45. Překladatelské služby
  46. Pořádání oslav
  47. Instalace dveří/oken
  48. Stavba teras a pergol
  49. Sekání trávy
  50. Vyklízení objektů
  51. Nákup a prodej zeminy (zeminu odvezete za poplatek z místa stavby, přepocíváte a nabídnete za poplatek na sbazar.cz – zájem je stále velký)
  52. Výroba a prodej bio kompostu
  53. Výkopové práce s bagrem, terénní úpravy (stačí si na začátku pronajímat i minibagr, ovládání je primitivní)
  54. Budování oplocení pozemků
  55. Tepelné izolace budov, snímkování úniků tepla termovizí
  56. Kamenické práce
  57. Pěstování „microgreens“ (anebo prodej vybavení pro pěstování)
  58. Instalatérské práce
  59. Stavba zahradních domků
  60. Výroba zahradních pracoven (jen trochu jiný zahradní domek, určený jako útočiště pro nikým nerušenou práci)
  61. Svařování
  62. Správa budov
  63. Extrudování hliníkových profilů

 

Proč sám nezačnu v něčem z výše uvedeného podnikat a jen takto blbě radím? Hlavní důvod je, že jsem stále ještě nepřišel na to, jak se vymanit z nutnosti pracovat ve stávající firmě. Nemám téměř na nic čas. Neumím najít pracovníky, kteří by mě zastali a zároveň firmu nepřivedli ke krachu. (Pokusů byla řada a vždy to vedlo jen ke ztrátám.) Za stávajících podmínek nemám šanci rozjet jakoukoliv další firmu. Ale často vymýšlím a zkouším různé boční přivýdělky. Na to ještě trochu času zbývá.

Nejtěžší na rozjezdu nového podnikání je vytrvat, protože dopamin z toho máte jen v prvních týdnech, maximálně měsících. Potom se musíte neskutečně nutit cokoliv stereotypního udělat. Podnikání je přitom dlouhodobá záležitost. První roky jste v mínusu. Potom se to může přehoupnout do plusu. Může. Nemyslím si, že je nutné předem se něco učit. Ale je nevyhnutelné začít něco dělat a učit se skrze zkušenosti.

Jednoduchý návod na úspěch:

  1. Identifikujte problém
  2. Jde-li o něco, co poptává dostatek lidí (musíte udělat marketingový průzkum), najděte řešení problému
  3. Začněte řešení nabízet za peníze
  4. Investujte 90% času do marketingu (bez toho ani sebelepší produkt neprodáte, protože jej zkrátka nikdo nikdy neobjeví)
  5. Cyklicky služby/postupy/výrobky zdokonalujte

Podnikatel = řešitel problémů.

Podnikání = neustálé řešení nových a nových problémů.

Největší výzvou pro podnikatele je přinutit se (či namotivovat) pracovat, i když z toho dlouho nic nemáte, nebo když nemůžete najít řešení, a co hůř, musíte neustále peníze jen vydávat (z pracně vytvořených úspor). Řešením je investovat za cizí peníze. 🙂 Takže jde také o finanční gramotnost, čili umět prodávat nejen produkty, ale hlavně nápady investorům. Přeloženo do surové řeči: Umět navnadit chamtivce na nereálné zisky.

Je mi jasné, že výše uvedené rady jsou pro 99,999% populace nezajímavé, že by čtenáři raději četli něco o bitcoinech, investování do akcií, super rychlém zbohatnutí zázračnými postupy apod., ale určité promile populace má reálné zkušenosti, a připitomělé nápady jak rychle a bez práce vydělat už nevyhledává. Patříte-li k této výjimečné menšině, pořiďte si mojí knihu 50 způsobů jak si přivydělat. Rozebírám v knize především jak změnit myšlení, aby se výrazně zvýšila pravděpodobnost úspěchu.

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *