Dopaminová detoxikace (Dopamine Detox)

Sociální sítě, zábavní elektronika, počítačové hry a vlastně vše online co patří k digitálnímu věku, cílí na základní princip fungování odměňování v lidském mozku – na lehkou drogu dopamin. Očekává-li mozek odměnu, dojde k uvolnění dopaminu. Vzniká tím zpětná vazba, impuls k pronásledování zdroje drogové odměny. Nejprve pociťujeme nejasnou touhu. Po dosažení odměny se uvolní další dopamin a zpravidla dojde ke krátkému navození pocitu štěstí.
Jsme-li přehlceni stimuly a je tedy v důsledku toho uvolňováno nadměrné množství dopaminu, mozek se snaží uvést sama sebe do rovnováhy snížením množství receptorů dopaminu. Jenže tělo po této droze baží a žádá vyšší a vyšší dávky, takže vyhledáváme další a další podněty, abychom se dostali v přísunu drogy alespoň na nějaké trochu vnímatelné úrovně pocitů štěstí. Cena je vysoká. Nejnápadnějšími projevy jsou stres, nespavost, ztráta soustředěnosti. Ztráta schopnosti soustředit se na dlouhodobé cíle potom ničí životy mnoha lidem. Cesta ze začarovaného kruhu vede přes „dopaminovou detoxikaci“.

Musíte několikrát denně kontrolovat mobil, zprávy, sociální sítě? Kdo je často online, je zpravidla feťákem dopaminu s rozvinutou závislostí. Chvíli trvá, než si to uvědomíte. Používáte-li denně Facebook, Instagram, TikTok a podobné nesmysly, kde si nevědomě snažíte naklikat dopamin, jste v tom až po uši.

Typické projevy závislosti:

  • neustálé sledování co je nového na sítích
  • častá kontrola e-mailů
  • pročítání zpravodajských kanálů několikrát denně
  • hraní počítačových her více než půl hodiny denně
  • každodenní sledování seriálů na Netflixu
  • nekonečné brouzdání po internetu
  • časté sledování porna

Důsledky dopaminové závislosti:

  • prokrastinace
  • roztěkanost
  • nesoustředěnost
  • nespavost
  • stres
  • vyhýbání se pracovním povinnostem
  • přejídání se
  • nakupování zbytečných nepotřebných věcí

 

Nestačí jen vypnout elektroniku a tím odstavit výše uvedené zdroje dopaminových závislostí. K návratu rovnováhy v těle je zapotřebí navrátit se z digitálního světa k přirozenějším činnostem, jako například:

  • relaxace (nejlépe v přírodě)
  • cvičení
  • dechové techniky
  • meditace
  • tvořivé manuální činnosti (v dílně, na zahradě, v ateliéru, apod.)
  • úklid
  • vybírání si kvalitní stravy
  • přemýšlení o všem, za co jste vděční
  • mazlení a sex (namísto porna)
  • plánování a cílení
  • hraní si s domácími mazlíčky

Po dopaminové detoxikaci, což spočívá dnes zejména v tom, že žijete bez online lákadel (obecně bez elektronických zábavních zařízení) a zredukovali jste nadměrnou stimulaci po dobu minimálně dvou až třech měsíců, se můžete zaměřit na vytváření pozitivních závislostí, na probuzení a kultivaci zájmu o dosahování smysluplných cílů. Dopaminová detoxikace totiž zvyší vaší soustředěnost, vnímavost a schopnost pracovat na obtížných úkolech. Můžete dosáhnout řady neuvěřitelných věcí, ale s dopaminovou závislostí jen těžko. Dosahování pro život přínosných cílů je obecně mnohem a mnohem náročnější, než třeba dosahování cílů v počítačových hrách. Dopaminu se při plnění složitějších užitečných úkolů uvolňuje výrazně méně, než při hraní her. Zvláště v případě, kdy neumíte plánovat a nerozbíjíte složité úkoly na jednoduché elementární kroky.
Obnovou dopaminových receptorů zajistíte, že i slabé dávky budou mít účinek a vy je pocítíte, což při rozvinuté závislosti není možné. Jste-li závisláci, od práce unikáte k zábavě, protože při práci (narozdíl od zábavy) mnoho dopaminu nepociťujete. Po detoxikaci a obnově receptorů se dosahování přínosných cílů stává zábavnější, máte více soustředěnosti a lze si následně vytvořit pozitivní závislosti – na dosahování užitečných cílů. Tím přebijete negativní staré zlozvyky. (Dopaminové závislosti se rychle vrací, takže je chtě nechtě musíte přebít pozitivními závislostmi; zde závislostí na dosahování užitečných cílů. Drogu dopamin budete získávat za vytrvalé plnění jednoduchých úkolů, které si budete sepisovat z rozboru svých cílů.)

Abstinenční příznaky bývají často v podobě děsivé nudy, nebo máte nutkání šlehnout si Facebook, Twitter, TikTok, [doplňte sami] … alespoň trochu (pak víc a ještě víc …). Nuda je však přirozenou součástí dopaminová detoxikace. Když už se nedá snášet, začněte se věnovat jakýmkoliv činnostem ve fyzickém světě. Jděte třeba uklízet, plánujte, naučte se něco nového, nebo si zaběhejte. Dopaminové receptory se obnovují zvolna. Nespěchejte. Ukrutná nuda vás navede na užitečnější činnosti. Zábavou se stanou věci i jinak těžko představitelné jako zábavné. Dokonce i čtení fyzických knih se stává zábavné (záleží však na volbě knihy). Hlavně nespadněte zpátky do toho bahna.

Co dělat při detoxu?

  1. Sepsat seznam rozptylujících věcí, vyhýbat se jim a seznam umístit na dobře viditelné místo.
  2. Samozřejmostí je odinstalování aplikací pro honění dopaminu přes sociální sítě.
  3. Zablokovat přístup na všechny mediální stoky.
  4. Dělat si během detoxu poznámky (ptát se a hledat odpovědi)
  5. Věnovat se sebereflexi (Trávím čas na věcech, které jsou přínosné? Přibližuji se k cílům? Mám jasno kam se chci dostat za rok, za tři roky, za pět let?)
  6. Naplánovat  si každý den (Snižuje se tím nebezpečí rozptylování se zbytečnostmi.)
  7. Musím-li dnes nutně dokončit jeden jediný úkol, potom jaký?
  8. Budovat uzavřený systém imunní vůči vnějším podnětům. Každý den začínat vždy s tímto uzavřeným systémem.
  9. Pro aktivaci rutin mít připravené spouštěče.

 

Hlavní přínosy dopaminového detoxu

  • Při absenci vysoce stimulujících podnětů je mozek vnímavější.
  • Čím uvolněnější jste, tím lépe se můžete soustředit.
  • Dochází k výrazné regulaci stresu – stres bývá příčinou řady onemocnění, je nutné jej eliminovat, jinak vám jednou přijde krajně nepříjemné vyúčtování.
  • Máte najednou více času.
  • Můžete se konečně začít věnovat činnostem, které vám přinesou opravdové vnitřní uspokojení.
  • Zvyšuje se tím produktivita.

 

Vyhledávání dopaminových stimulů může být nevědomou snahou vyhýbat se vnitřním obavám a strašákům. Ticho, které přináší relaxace, odhaluje vnitřní napětí způsobená mnohdy právě silnými obavami, které potlačujeme neustálým rozptylováním se vnějšími stimuly. Je zapotřebí postavit se ke svým strachům čelem a řešit je. Únik do online světa pouze oddaluje nutnost řešení. Nevyhnete se tomu.

Přesměrování pozornosti na smysluplné cíle

Po každé detoxikaci máte přiležitost přesměrovat pozornost na objevování a dosahování smysluplných cílů, které jediné vám mohou přinést vnitřní klid a pocity životního naplnění. Objevování smysluplných cílů a dlouhodobé strategické plánování je základem spokojeného života. K plánování nepotřebujete žádný software. Bohatě stačí tužka a papír.

Nečekejte však na inspiraci. Místo toho uveďte vše do pohybu a inspirace se dostaví díky akcím.

 

Překonejte nesmyslný strach

Bojíte se, že při detoxikaci přijdete o něco důležitého? Máte strach, že vám něco unikne? Nesmysl! Opravdu důležité informace se k vám VŽDY dostanou přes rodinu, přátele, či kolegy. Média nesleduji už řadu měsíců a vím o všem podstatném z doslechu.
A sociální sítě? Přečtěte třeba v komentářích pod těmito videi na Youtube, co říkají stovky uživatelů, kteří si zrušili účty na sociálních sítích:

https://www.youtube.com/watch?v=I77LHabHav8
https://www.youtube.com/watch?v=3E7hkPZ-HTk
https://www.youtube.com/watch?v=69Il1AHsT-c
https://www.youtube.com/watch?v=iAV1DaLtw2c

Rušit účet si samozřejmě nemusíte. Stačí přestat tam chodit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *