Sebedisciplína

Postupy jak na sobě pracovat

  1. Úklid
    – udělejte si ve všem nejprve pořádek
    – ujasněte si proč děláte to co děláte
    – jaké máte cíle?
    – jaké jsou priority: co je potřeba vykonat
  2. Průzkum
    – vykročte směrem k vykonání nepříjemného úkolu či povinnosti
    – pokládejte si otázky, sledujte své odezvy a pocity
    – zapisujte, co vám přichází na mysl
    – buďte k sobě upřímí a zapisujte především to, co se vám zapsat nechce (dostanete se tím k jádru problému; cílem tohoto je objevit hlubší příčiny, které vás odrazují od dané činnosti)
  3. Nový návyk
    – ptejte se: Co získám, když splním daný úkol? Jak se budu cítit, když se mi to podaří?
    – dejte věci do pohybu, pracujte intenzivně alespoň dvacet minut na daném úkolu
    – odpočiňte si a opět sledujte své pocity
    – návyk se začne vytvářet postupně; každým opakováním se posiluje

Při vytváření nového návyku se zpravidla objevují potíže:

Úkol nejde splnit. Nedaří se vám nalézt řešení.
– můžete jej rozebrat na menší celky?

Nestíháte. Volá vás více povinností najednou.
– můžete určit priority a soustředit se jenom na ty nejprioritnější úkoly? (nutné vytrénovat soustředěnost)

Chcete od toho utéct k něčemu jinému.
– jenom si to zhoršíte

Nebaví vás to. (Nedostatek motivace.)
– proč je potřeba ten úkol splnit? (sepište důvody)
– co by mohlo být na dané činnosti zábavné? (můžete na tom najít něco, co vás uspokojí?)
– co vykonáním daného úkolu získáte? (opět to sepište na papír)

Pokud vám něco brání i v sepisování, příčiny mohou být vážnějšího rázu. Vždy však pomáhá alespoň přesměrování pozornosti prostřednictvím aktivní činnosti. Nestůjte na místě a dejte se do pohybu! Pomáhá pravidlo „3-2-1-teď!“. I když to třeba nezvládnete napoprvé, zkoušejte to znova a znova. Soustřeďte se na danou činnost. Sledujte své představy, sledujte slova, myšlenky, vize. Když se odchylují od tématu, vraťte se k představě cíle. Je dobré nalézt na dané činnosti něco zábavného. Vytvořte z toho hru.

Co dělat když pro vytrénování debedisciplíny nic nepomáhá?

Prozkoumejte jak fungují návyky, ale namísto tradičního budování návyků se zaměřte na trénování mininávyků. Mininávyky se sice musí trénovat každý den, ale jsou to tak lehké činnosti a stačí na ně jen pár minut denně, že je zvládne úplně každý, i největší prokrastinátoři. Nic lepší dosud nebylo objeveno. Mininávyky můžete trénovat například i pomocí bezplatné aplikace Loop – Habit Tracker.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *