Sebedisciplína

Jak se připravit na trénink sebedisciplíny

  1. Úklid
    – udělejte si ve všem pořádek
    – ujasněte si proč děláte to co děláte
    – jaké máte cíle?
    – jaké jsou vaše priority? (tzn. co je potřeba vykonat, abyste dosáhli pocitu naplnění či vnitřního uspokojení)
  2. Průzkum zábran
    – začněte experimentálně vykonávat nepříjemný úkol a sledujte co při tom prožíváte
    – pokládejte si otázky, sledujte své odezvy a zapište si vaše postřehy
    – co vám přichází na mysl? Jsou to jen pocity nebo konkrétní informace?
    – buďte k sobě upřímí a zapisujte především to, co se vám zapsat nechce (dostanete se tím k jádru problému; cílem tohoto je objevit hlubší příčiny, které vás odrazují od dané činnosti)
  3. Trénujte nové návyky
    – ptejte se: Co získám, když splním daný úkol? Jak se budu cítit, když se mi to podaří?
    – dejte věci do pohybu, pracujte intenzivně alespoň dvacet minut na daném úkolu
    – odpočiňte si a opět sledujte své pocity
    – návyk se začne vytvářet postupně; každým opakováním se posiluje

Při vytváření nového návyku se zpravidla objevují potíže.

Úkol nejde splnit. Nedaří se vám nalézt řešení.
– můžete jej rozebrat na menší celky?

Nestíháte. Volá vás více povinností najednou.
– můžete určit priority a soustředit se jenom na nejprioritnější úkoly? (k tomu je nutné trénovat soustředěnost)

Chcete od toho utéct k něčemu jinému.
– proč myslíte na únik? Je práce na daném úkolu opravdu důležitá? Snažíte se utéct, protože nevíte přesně jak úkol vyřešit? (V takovém případě je zcela nezbytné přijmout nejistotu. Ta je přirozenou součástí života. Zejména kreativní profese naráží na nejistotu každý den. Nikdo nezná dopředu řešení každodenních výzev. Prostě to zkoušíme a zkoušíme stále dokola, bez ohledu na pocity marnosti, protože občas se zákonitě zadaří.)

Nebaví vás to. Nedostatek motivace?
– proč je potřeba ten úkol splnit? (sepište důvody)
– co by mohlo být na dané činnosti zábavné? (můžete na tom najít něco, co vás uspokojí?)
– co vykonáním daného úkolu získáte? (opět to sepište na papír)

Pokud vám něco brání i v sepisování, příčiny mohou být vážnějšího rázu. Vždy však pomáhá alespoň přesměrování pozornosti prostřednictvím aktivní činnosti. Nestůjte na místě a dejte se do pohybu! Pomáhá pravidlo „3-2-1-teď!“. I když to třeba nezvládnete napoprvé, zkoušejte to znova a znova. Soustřeďte se na danou činnost. Sledujte své představy, sledujte slova, myšlenky, vize. Když se odchylují od tématu, vraťte se k představě cíle. Je dobré nalézt na dané činnosti něco zábavného. Vytvořte z toho hru.

Jak sebedisciplínu trénovat?

Jděte na to pomocí návyků. Prozkoumejte návyky fungují, ale namísto tradičního budování návyků se zaměřte na trénování mininávyků. Mininávyky se sice musí trénovat každý den, ale jsou to tak lehké činnosti a stačí na ně jen pár minut denně, že je zvládne budovat úplně každý, i největší flákači na světě. Nic lepšího dosud nebylo objeveno. Mininávyky můžete trénovat například i pomocí bezplatné aplikace Loop – Habit Tracker. Další možností je pořídit si denní plánovač a vytvořit návyk v jeho používání. Je to však jen externí berlička. Důležité je naučit se fungovat bez externích nástrojů.

Sebedisciplína je schopnost ignorovat hukot nepřeberného množství náhodných myšlenek, ale také vnějších rušivých podnětů. Je to čistokrevný návyk, který umožňuje soustředit se na řešení problémů s koncentrací myšlení podobnou laserovému paprsku. Nic magického v tom nehledejte. Pokud zainvestujete do pravidelného tréninku, mnohonásobně se vám investice vrátí. Cestu si můžete ihned ulehčit úklidem vně i uvnitř.

Sebedisciplínu je nutné trénovat dlouhodobě a i když už máte pocit, že jste sebedisciplinovaní, musíte v posilování této dovednosti pokračovat neustále. Extrémním případům doporučuji naordinovat si na nějakou dobu vojenský dril. Přečtěte si pár knih o SEALS a jejich tréninku. Začněte se věnovat bojovým uměním, třeba i jen podle video kurzů. Jde o to, že bez sebedisciplíny se v životě moc daleko nedostanete.

Boj s entropií se sice nedá vyhrát, smrt jednou přijde, ale určitě se dá oddálit a život si v mezičase maximálně zpříjemnit. Překonávání vnitřního odporu je sice bolestivé, ale když to děláte s plným vědomím a graduálně (systematicky krok za krokem), potom se každodenní drobné nepohodlí dá zvládat celkem v pohodě. Chcete-li růst, bude to bolet, ale díky promyšlenému pozvolnému vzestupu je ta bolest dobře snesitelná. Hlavní je vydržet!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *